انسان در زندگی خویش نیازمندیهای مختلفی دارد؛ که در راستای این نیازها زندگی اجتماعی صورت میگیرد. لذا ناگزیر از مراجعه به دیگران و تعامل با اجتماع است. همین نیازهای اجتماعی است که اصناف و مشاغل گوناگونی را پدید میآورد. یکی از این مشاغل تجارت، بازرگانی و شکل گیری بازارها و اماکن تجاری است؛ که انسانها از قدیم الایام برای ایجاد سهولت و سرعت در معاملات و مبادلات تجاری، نقاطی را به این امر اختصاص دادهاند؛ تا در آنجا اجناس مختلف و مورد نیاز جامعهشان را عرضه نمایند.
این مکانها نیازمند قوانین هستند؛ دین مقدس اسلام و پیشوایان این مکتب که پرچمداران هدایت و داعیه داران تأمین سعادت و تنظیم امور زندگی انسانها بودهاند در این عرصه ورود نموداند، قوانین و معیارهای روشنی را در این زمینه وضع کردهاند. روش تحقیق در این مقاله کتابخانهای بود. در این نوشتار ثابت گردیده آنچه در بازار مسلمین عرضه میگردد طبق قاعده ید بیع و شرا مشکل ندارد، ید با استناد روایات اماریت دارد؛ فراتر از اصول است.