تعداد از روایات با مضمون واحد، دلالت دارند بر اینکه اگر در روایتی وعده ثواب بر عملی داده شده باشد و مکلف آن عمل را انجام دهد به ثواب وعده داده شده، میرسد، ولو روایت آنگونه که از معصومm نقل شده، نباشد. تعداد این روایات زیاد است. جناب شیخ حرّ عاملی نُه روایت به این مضمون جمع آوری نموده و در وسائل نقل کرده است. گرچه اعتبار مجموع روایات تماما، به گونه که همه روایات معتبره باشد، قابل اثبات نبوده و اثبات آن امکان ندارد، ولی برخی از روایات این باب، معتبره است.روایت اول که مرحوم حر عاملی ) از ثواب الاعمال شیخ صدوق (قدس سره) نقل میکند، از حیث سندی قابل قبول و معتبره میباشد. اگر نگوییم صحیحه است میتوان روایت را حسنه دانست، زیرا، رجال آن، از اجلاء و بزرگان اصحاب است و جمیع روات، توثیق خاصّ دارند غیر از علی بن موسی الکمندانی که از شیوخ کلینی قدس سره و عدهی است که شیخ کلینی از ایشان روایت نقل میکند، لذا همه از ثقاتند. همچنین روایت چهارم منقول از محاسن برقی، معتبره است مگر از طریق محمد بن خالد برقی اشکال شود که شیخ، او را توثیق نموده است و تضعیف نجاشی صریح نیست بلکه گفته از ضعفا نقل میکند، لذا، سید خویی او را ثقه دانسته است، بنا بر این، روایت چهارم نیز معتبره بوده قابل استناد است.. روایت ششم نیز حسنه است بلکه آن روایت از صحاح است، چون ابراهیم بن هاشم، بدون تردید از ثقات است.خلاصه، از میان روایات نُهگانه، در باب اخبار من بلغ، سه روایت؛ اول، چهارم و ششم معتبره است.